Lärdomar från Malmö #1: mötesplatser, mer grönt och färre bilresor

Ägnade två dagar förra veckan åt en studieresa till Malmö (samt några timmar i Köpenhamn). Vi hann med otroligt mycket (första dagen hann vi dock inte ens en kopp kaffe eftersom vi hade så många programpunkter…) och vi fick massor av inspiration. Jag tänkte sammanfatta en del lärdomar och idéer jag tog med mig här, börjar idag med några rader om mötesplatser, grönska och vikten av helhet i planeringen. Återkommer en annan dag om parkeringar, cykelställ, cykelvägar och mycket annat…

Malmö imponerar på många områden och vi har mycket att lära. Det är dock viktigt att vara medveten om skillnaderna i förutsättningar: Malmö har ökat med 75000 invånare sedan krisen började i mitten av 80-talet och de räknar med ytterligare 100 000 kommande år… Det är en tät stad där ingen har mer än 25 minuter med cykel till stadskärnan som faktiskt används av ”alla”. Några punkter är dock genomgående:

  • vi måste värna det offentliga rummet och skapa mötesplatser och attraktioner som lockar alla örebroare – oavsett var de bor, var de är födda, vad de tror på eller vad de tjänar. Stapelbäddsparken (nedan) och havsbadet i Västra hamnen är bra exempel.
  • enorma investeringar i cykelvägar krävs (även om deras 400 miljoner till cykelinvesteringar under kommande tio år är mer än Örebro klarar – men så är vi ju en mindre kommun…).
  • vi måste lyckas minska andelen bilresor: i Malmö har de lika mycket biltrafik idag som när de var 75000 färre. Det är en utmaning för ett växande Örebro att göra om samma trick.

Självklart var vi även i Västra Hamnen och bomässeområdet från 2001:

  • Mycket inspiration om klimatarbete tog vi med oss därifrån: området är självförsörjande på klimatsmart el, bland annat tack vare mycket solenergi (vi bör skriva in grönytefaktorer i alla detaljplaner så att fastighetsägarna får välja ur en lista av åtgärder för att klimatanpassa området).
  • Området är dock väldigt dominerat av välavlönade malmöbor, vi måste hitta sätt att motverka att nya områden blir socialt segregerade.
  • Västra Hamnen har uppenbara brister i planeringen av den sociala servicen. I planeringen av Södra Ladugårdsängen jobbar vi strategiskt och gediget för att skapa ett område som är hållbart ur alla tre aspekter: socialt, miljömässigt och ekonomiskt. Och där kommunal service och liknande finns på plats från början.

Stapelbäddsparken, skateparken i Västra Hamnen som lockar från alla delar av Malmö.

Parkmiljö där 10 europeiska länder bidrog med varsitt hus – allt kring grönska och vatten – tillgängligt för alla.

Utegym i Västra hamnen: redskap i form av skulpturer och enkla instruktioner (6 rörelser/redskap) på snygga plattor. Minimalt underhåll, lättanvänt och inte särskilt stora pengar i investering. Bra förebild!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *